Inspiration
Inspiration
Jo Boaler wants us to know that speed in mathematics is not an indicator of conceptual understanding. (website)
James Tanton hopes that every child can experience joyful mathematics. (website)
Carol Dweck wants educators to know that all students can learn. (book)
Marilyn Burns likes to remind teachers and students that mistakes are a golden opportunity to learn. (website)
Marian Small encourages the use of open-ended questions because they shine a light on the understanding of students. (website)
Peter Liljedahl values the building of Thinking Classrooms. (website)
Marilyn Burns encourages students to use of personal strategies and to share them with peers. (books)
Dan Meyer tells us that “the math serves the conversation. The conversation does not serve the math.” (blog)
Trevor Brown has shown that the use of manipulatives can be a rich and engaging way to learn math.
Anne Davies suggests that assessment should be intentional, varied, clearly communicated et should drive instructions. (books)
John Hattie believes in visible learning et says the purpose of feedback is to close the gap. (summary)
Jo Boaler nous dit que la rapidité d’un élève en mathématiques n'indique pas qu’il est bon. (site web)
James Tanton espère que chaque élève pourra vivre les plaisirs des mathématiques.
(site web)
Carol Dweck veut que les éducateurs sachent que tous les élèves peuvent apprendre. (livre)
Marilyn Burns aime rappeler aux enseignants et aux élèves que les erreurs sont une occasion en or d'apprendre. (site web)
Marian Small encourage l'utilisation de questions ouvertes, car celles-ci permettent de mieux évaluer le niveau de compréhension des élèves. (site web)
Peter Liljedahl souhaite que toutes les écoles aient des “Thinking Classrooms”. (site web)
Marilyn Burns encourage les élèves à utiliser des stratégies personnelles et à les partager avec leurs pairs. (livres)
Dan Meyer nous dit que "les maths servent la conversation. La conversation ne sert pas les maths." (blog)
Trevor Brown a montré que l'utilisation de matériel de manipulation peut être un moyen riche et engageant d'apprendre les mathématiques.
Anne Davies nous dit qu’une bonne évaluation est une évaluation intentionnelle, variée, clairement communiquée et dont le rôle est d’informer les prochaines étapes dans l’apprentissage. (livres)
John Hattie croit en l’apprentissage visible et nous dit que la rétroaction est de combler l’écart entre ce que l’élève est capable de faire et ce qu’il devrait être capable de faire. (résumé)
Accroître l'expertise collaborative des enseignants (Le Réseau EdCan)
Sir Ken Robinson - RSA ANIMATE: Changing Education Paradigms (video)
Jo Boaler - How you can be good at math, and other surprising facts about learning (video)
Jo Boaler - Number Sense (video)
Dan Meyer - Math Class needs a makeover (TedEd video)
The Fun Theory - Piano Staircase (video)
Max Ray-Riek - Why 2 is Greater than 4: A Proof by Induction (NCTM video)
James Tanton - Exploding Dots (Global Math Project)